Urzędy i instytucje administrowane przez aparat państwowy, tak jak każda firma potrzebują siedziby, w której mogłyby prowadzić swoją działalność. Jeśli jednostka administracyjna taka jak gmina czy urząd miasta nie są w stanie zapewnić jej własnego lokalu ze względu na zbyt duże koszty jego budowy z pomocą przychodzi tak zwane partnerstwo publiczno-prywatne.
Partnerstwo publiczno-prywatne (w skrócie określane też jako PPP) to najogólniej mówiąc podejmowanie współpracy przez państwowe jednostki administracyjne z jednej strony a prywatnymi przedsiębiorcami z drugiej. Idea wedle, której stworzona została instytucja taka jak partnerstwo publiczno-prywatne jest ze wszech miar szczytna, gdyż korzystna dla obu stron zawieranych na jego podstawie umów.
Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala prywatnym firmom i właścicielom budynków zawrzeć długoterminowa umowę np. z samorządem lokalnym, który za odpowiednią opłatą, uzyskuje dostęp do wymienionej w kontrakcie nieruchomości i zyskuje miejsce, w którym może prowadzić działalność na rzecz ogółu, taką jak przedszkole czy siedziba innej instytucji publicznej..