Postępująca rozbudowa aparatu biurokratycznego kraju pociąga za sobą konieczność dostosowywania coraz to nowych obiektów do zadań administracyjnych. Samorząd skorzystać może wtedy z możliwości jakie daje partnerstwo publiczno-prywatne. Nierzadko zdarza się bowiem sytuacja, kiedy budynek mógłby być siedzibą na przykład szkoły czy przedszkola, ale ze względu na pewne braki w infrastrukturze, nie można umieścić tam dzieci.
W podobnych przypadkach, umowy zawierane w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne, obejmują zlecenie usługi określanej jako rozbudowa wokół bazy. Prywatnego przedsiębiorcę wyłania się najczęściej w wyniku przetargu ofert. Zobowiązuje się on do przeprowadzenia w obiekcie niezbędnych – określonych przez zleceniodawcę publicznego – zmian i usprawnień oraz jego rozbudowy w koniecznych obszarach.
Partnerstwo publiczno-prywatne w takich przypadkach jako podstawa prawna umożliwia dostosowanie budynków (bądź innych obiektów) do funkcji jakich pełnienie przez nie jest w danej chwili niezbędne. Umowa oparta o partnerstwo publiczno-prywatne zawierać może kilka etapów rozbudowy obiektów.